Het belangrijkste kenmerk van de Mild Hybrid technologie is dat de elektromotor de verbrandingsmotor wel (tijdelijk) kan ondersteunen, maar dat hij niet in zijn eentje de complete auto kan aandrijven.
Hoe functioneert eigenlijk het mechanisme van een mild-hybridesysteem? Om dit zo duidelijk mogelijk uit te leggen, beginnen we met de structuur van een standaard voorwielaandrijver. Tussen de voorwielen bevindt zich de verbrandingsmotor, een versnellingsbak en een differentieel, dat uiteindelijk de aandrijving van de wielen verzorgt. De plaats waar doorgaans de dynamo zich bevindt, huisvest nu de elektromotor, die een cruciale rol speelt als startmotor. Echter, zijn functie gaat verder: bij het afremmen of uitrollen van de auto werkt de elektromotor omgekeerd als een dynamo. Om deze reden wordt het ook wel een startgenerator genoemd.
De startgenerator, verbonden met de verbrandingsmotor door middel van poelies en een riem, heeft het vermogen om de verbrandingsmotor te activeren. In bepaalde gevallen is de startgenerator geïntegreerd in het vliegwiel.