In 2019 heeft Mazda, met de introductie van de Skyactiv X, voor een revolutie gezorgd binnen de auto-industrie. Het is de eerste, in serie geproduceerde benzinemotor met compressieontsteking, ooit ontwikkeld. Het resultaat? Uitstekende prestaties gepaard met lage verbruiks- en emissiewaarden. Dat zijn resultaten waar wij blij van worden.
Skyactiv X
Wat is Skyactiv X?
Hoe werkt Skyactiv X?
Bij Skyactiv X gaat het om een 2.0-viercilinder benzinemotor met een compressieontsteking. Dit betekent dat door middel van een zeer hoge compressie in de verbrandingskamers, het brandstofmengsel zal ontbranden. Hetzelfde gebeurt bij een dieselmotor.
Ondanks het feit dat benzine op het eerste gezicht niet de meest logische keuze is, in combinatie met een compressieontsteking, is Mazda erin geslaagd om in deze techniek te excelleren. De voordelen blijven dan ook niet achter. Skyactiv X zorgt voor lage verbruiks- en emissiecijfers in combinatie met een hoog vermogen en koppel. Daarnaast zorgt de techniek voor een hoge mate van verfijning en stilte.
e-Skyactiv X
De afgelopen tijd is Mazda aan de slag gegaan en inmiddels is de motor nog verder ontwikkeld en verbeterd. Deze vernieuwde versie van de Skyactiv X gaat tegenwoordig door het leven onder de naam e-Skyactiv X. Hierbij verwijst de 'e' naar de mild hybride-technologie, welke standaard aanwezig is. Het is niet alleen de krachtigste 2.0-liter benzinemotor in het assortiment van Mazda, maar ook de zuinigste met de laagste CO2-emissie.
Hoe werkt e-Skyactiv X?
In de vernieuwde Skyactiv X zijn de dynamo en de reguliere startmotor vervangen door een elektromotor met riemaandrijving. Extra brandstof wordt bespaard doordat de elektromotor, de benzinemotor kan starten en ondersteunen bij het wegrijden vanuit stilstand.
Mazda's bij Automotive-centre Van Nieuwkerk
Bent u, na het lezen van dit artikel, enthousiast geworden over Skyactiv X? Neem dan contact met ons op en ervaar de unieke techniek zelf!