Wellicht heeft u het in het nieuws al voorbij horen komen. Er is wereldwijd een groot tekort aan chips en dit heeft grote gevolgen voor de auto-industrie.
Bij de start van de Corona-crisis in 2020 zakte de vraag naar nieuwe auto’s fors in. Autofabrikanten reageerde hierop door hun productielijnen stil te leggen, waardoor er ook bij toeleveranciers minder auto-onderdelen en chips werden besteld. Tegelijkertijd groeide de vraag naar “lockdown” producten als televisies, laptops, spelcomputers en andere elektronische apparaten. Chip-leveranciers verschoven daarom ook logischerwijs hun aandacht naar deze industrieën.
Nu de lockdowns in de meeste landen verleden tijd zijn, en de vraag naar vervoer en nieuwe auto’s weer toenemen, wordt de autoproductie weer opgevoerd. Tegelijkertijd zijn de auto’s het afgelopen jaar weer een stuk geavanceerder geworden. Een auto is inmiddels bijna een rijdende computer en om alle elektrische processen aan te sturen zijn er nog meer chips nodig. De vraag naar chips vanuit andere industrieën is echter niet teruggevallen, waardoor het gevolg zich laat raden, microchips zijn op dit moment niet aan te slepen en verschillende industrieën en landen vechten om het beperkte aanbod.
Dit alles leidt tot een nog altijd beperkte productie van nieuwe auto’s, terwijl de vraag inmiddels langzaam terugkeert naar het oude niveau. Levertijden lopen daarom op naar 6-12 maanden. U kunt bij veel automerken pas medio zomer 2022 in uw nieuwe auto de weg op.