Een Mazda die op verschillende manieren opvalt, voorzien van een unieke rotatiemotor. Met een bescheiden motorinhoud van slechts 1,3-liter, zonder enige turbo, maar toch met een indrukwekkend vermogen van 141 kW (192 pk) of zelfs 170 kW (231 pk), wat resulteert in een topsnelheid van 235 km/uur. Wat deze auto nog meer onderscheidt, zijn de achterportieren; opvallend kleiner dan de voorste en openend naar achteren. Een ander ongewoon kenmerk is het ontbreken van een B-stijl, waardoor instappen in deze sportwagen verrassend moeiteloos gaat. Oorspronkelijk geïntroduceerd in 2004 als de RX-8 Hydrogen RE, een baanbrekende conceptauto die zowel op benzine als waterstof kon rijden.
Mazda MX-30 R-EV met rotatiemotor
Mazda's terugkerende Rotatiemotor
Er zijn diverse manieren om rijplezier te ervaren achter het stuur. Sommige mensen halen hun voldoening uit een efficiënt brandstofverbruik, terwijl anderen genieten van een uitgesproken sportieve rijervaring. Voor sommige automobilisten is extra comfort of een krachtige versnelling juist hetgene wat hen plezier geeft. Wat betreft deze laatste categorie, de rotatiemotor biedt een unieke bron van rijplezier. In dit artikel willen we drie opmerkelijke Mazda-modellen onder de aandacht brengen die bekendstaan om hun gebruik van de rotatiemotor, ook wel bekend als de wankelmotor.
Om beter te begrijpen wat een rotatiemotor is, laten we eerst een beknopte beschrijving geven. In tegenstelling tot traditionele verbrandingsmotoren zonder cilinders en zuigers, heeft de rotatiemotor een ongebruikelijke configuratie. Deze motor is voorzien van een driehoekige rotor die zich binnen een trommel bevindt. Het brandstof-luchtmengsel ontsteekt dankzij bougies in de ruimte tussen de rotor en de trommel, wat resulteert in de beweging van de rotor. De driehoekige vorm van de rotor zorgt ervoor dat er constant drie afzonderlijke ruimtes in de trommel worden gebruikt voor verbranding. Dit staat in schril contrast tot conventionele cilindermotoren, waarbij de ontsteking in één cilinder moet wachten op die van een andere. De voordelen van een rotatiemotor zijn onder andere zijn compacte bouw, minimale trillingen en indrukwekkende acceleratieprestaties.
Mazda RX-8
Mazda RX-7
Elke van de drie generaties die beschikbaar waren in Nederland, werd uitgerust met een rotatiemotor. In het begin, met een motorinhoud van slechts 1,1-liter, bood dit Japanse kopers een fiscaal voordeel, omdat motoren groter dan 1,5-liter zwaarder werden belast door de Japanse overheid. De eerste generatie, met een gewicht van nauwelijks 1.000 kilogram en achterwielaandrijving, vertegenwoordigde de essentie van een lichte sportwagen.
De tweede generatie daarentegen, was groter, zwaarder en krachtiger, met een vermogen dat opliep tot wel 147 kW (200 pk).
Toen in 1992 de derde generatie RX-7 op de markt verscheen, groeide deze al snel uit tot een waardevol verzamelobject. Deze versie was uitgerust met een 1,3-liter rotatiemotor die minimaal 188 kW (255 pk) produceerde, wat resulteerde in buitengewone prestaties.
Mazda 787B
Ditmaal kijken we niet naar een gangbare productieauto, maar naar de Mazda 787B, een volwaardige racewagen. Deze auto werd specifiek ontworpen voor de prestigieuze 24 uur van Le Mans, een beroemde Franse uithoudingsrace die jaarlijks in juni plaatsvindt. In het jaar 1991 schreef de Mazda 787B geschiedenis door als eerste Japanse auto ooit deze race te winnen. Hoewel andere deelnemers mogelijk snellere rondetijden noteerden, onderscheidde de 787B zich door zijn ongekende betrouwbaarheid en uithoudingsvermogen. Tijdens de race hoefde slechts een koplamp te worden vervangen, en uit voorzorg werd één achterwiellager vervangen.
Mazda MX-30 R-EV
Net zoals bij een volledig elektrische auto, ontvangen de wielen van de Mazda MX-30 R-EV hun aandrijving van een elektromotor. Echter, in dit geval wordt de aandrijving verzorgd door een revolutionaire rotatiemotor, een technologische innovatie van onze deskundige ingenieurs. De rotatiemotor kenmerkt zich door zijn lichte gewicht, compacte formaat, minimale geluidsproductie en geringe trillingen. Opmerkelijk genoeg fungeert deze motor tevens als generator, waardoor hij de batterij kan opladen. Dit maakt de Mazda MX-30 R-EV bij uitstek geschikt voor (onverwachte) langere ritten!
De Mazda MX-30 R-EV wordt in november in onze showroom verwacht en zal direct klaar staan voor proefritten. Nu alvast uw opties bespreken? Maak dan een afspraak bij Automotive-centre Van Nieuwkerk in Amsterdam!
Neem contact op met onze Mazda adviseur!
Edwin Klijn staat klaar om al uw vragen te beantwoorden!